Tuesday, August 19, 2008

macam-macam ada

Salam.
Pertamanya syukur kepada Allah SWT kerna izinNya dapat jua saya mengisi kekosongan ini dengan meulis sesuatu yang mungkin bermanfaat kepada kita.
Selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi Muhammad SAW dan keluarga baginda serta para sahabat baginda.


Macam2 ada..
Itulah ungkapan yang boleh kita titipkan pada bibir setiap individu melihat senario dunia pada masa sekarang. Manusia semakin lari dari pegangan agama dan segalanya berpaksikan kepada kehidupan dunia yang sementara. Perpaduan dan nilai-nilai kekitaan semakin pudar malah tidak diamalkan lagi oleh masyarakat kita. Kehidupan manusia dibayangi oleh segala bentuk kebendaan tanpa menilai ia baik atau buruk. Orang kata "matlamat menghalalkan cara". Jika untuk satu matlamat itu, segala cara tanpa mempedulikan ia baik atau buruk akan diambil jua. Inilah realiti kita pada masa kini. Realiti yang mana setiap individu tidak lagi mengenali peranan hidup berjiran, "amar makruf nahi mungkar" dan juga sentiasa berpesan-pesan antara satu sama lain. Mungkin ada individu yang mengenali diri ini mengatakan cakap tak serupa bikin. Tapi persoalannya, jika tidak kita siapa? dan jika tidak sekarang bila? Oleh hal demikian, saya mencuba untuk memberikan pandangan mengenai realiti kehidupan kita pada masa kini. Tentunya berbeza pendapat adalah kawan yang baik dan perbezaan itulah yang menjadikan diri kita semakin matang dalam menempuh kehidupan.
Pemikiran saya yang masih mentah ini seringkali terpikir kenapa masih ada lagi individu melakukan perkara yang ditegah Allah SWT? Bukan sekadar remajanya, tetapi warga "veteren" juga melakukan perkara yang sama. Bukankah segala ajaran Allah SWT yang disampaikan melalui wahyuNya al-Quran jelas menunjukkan apa yang boleh dan apa yang tidak boleh dilakukan oleh manusia. Rasulullah SAW sebagai individu ikutan juga telah banyak memberikan contoh teladan perilaku yang cukup indah dan baik. Mengapa kita hamba yang hina sewenang-wenangnya melakukan perkara yang ditegah Allah SWT? Cukup hebatkah kita untuk melanggar peraturan Allah SWT? Tidak takutkah kita kepada azabNya di akhirat kelak. Ya, mungkin kini kita tidak menyedari dan mudah leka dengan kebendaan dunia, tapi tidak pernahkah kita terfikir tentang kehidupan kita selepas mati.. Adakah hidup kita selesai atau penamatnya adalah mati sahaja? Sedangkan akhirat merupakan tempat dan zaman yang kekal abadi. Segala pembalasan terhadap apa yang kita lakukan di dunia terjawab di sana. Nau'zubillah.. Semoga kita ditempatkan ke dalam orang-orang yang beriman dan diredhaiNya. Insya Allah.. Semua mengerti bahawa Syurga adalah tujuan semua, tapi adakah kita melakukan sesuatu ke arahnya? Jika dilihat dari perlakuan kita semuanya ke arah neraka.. Nau'zubillah.. Moga Allah SWT mengampuni dan mengasihi kita... Muhasabahlah diri kita... Sama-sama kita berpakat mengingat antara satu sama lain.. Maaf, tulisan ini sekadar pandangan ikhlas dari saya sebagai hambaNya yang hina..
Insya Allah, kita berkongsi lagi masa hadapan..
Wassalam

No comments: