Sunday, July 13, 2008

Malaysiaku..

Malaysia, sebuah frasa yang begitu membuatkua bangga menyebutnya, melaungkannya dan juga melafazkannya. Namun, pada fikiranku adakah individu lain berfikiran sedemikian juga? Adakah mereka merasakan satu aura pada frasa 'Malaysia'? Adakah mereka merasakan betapa pentingnya ideologi negara iaitu Rukun Negara buat mereka. Adakah setiap individu dalam masyarakat memahami apa isi tersirat yang terkandung dalam Rukun Negara? Persoalan-persoalan ini seringkali bermain di fikiran saya sebagai invidu serta masyarakat yang cintakan tanah air.

Namun, kadangkala saya begitu kecewa dengan perlakuan serta tindak tanduk pemimpin kita yang acuh tak acuh dalam memperjuangkan nasib bangsa Malaysia dan Melayu khasnya. Mengapa masih ada individu yang bergelar "pemimpin bangsa" yang kita harapkan dalam memperjuangkan nasib anak bangsa seolah-olah hilang hala tuju mereka. Mereka mengejar pemerintahan nepotisme dan kronisme. Inilah hala tuju mereka, pemimpin yang gila harta dan juga pangkat. Tidak sedar akan tanggungjawab dan juga peranan dalam menjaga kebajikan rakyat, meningkatkan taraf hidup rakyat dan juga lebih peka akan keperluan rakyat. Inilah apa yang rakyat inginkan daripada mereka. Begitu juga saya perhatikan dengan penganjuran program mahupun aktiviti khas untuk remaja. Ia seakan membisu tanpa bunyinya. Saya perhatikan DUN dan Parlimen saya sendiri, seolah-olah tiada aktiviti bersifat membina jati diri yang dilaksanakan oleh wakil rakyat. Wakil rakyat gagal dalam melaksanakan tanggungjawab masing-masing. Apa yang melucukan ialah wakil rakyat di kawasan saya hanya akan kerap turun padang bila hampir kepada pilihan raya. Itupun kerana nak kekalkan kerusi masing-masing. Inikah kredibiliti seorang pemimpin yang bakal mencorak kemajuan fizikal dan rohaniah dalam masyrakat? Yang hanya tahu akan kepentingan kendiri dan bukannya rakyat jelata? Apakah prinsip dan tujuan kepimpinan mereka sebenarnya sedangkan rakyat telah memberikan mandat yang berbentuk tanggungjawab kepada mereka. Rakyat pun satu, cukuplah beberapa penggal yang diberikan, cuba bertukar angin pula. Mana tahu akan bawa tuah. Bak kata pepatah 'tuah ayam pada tajinya, tuah manusia siapa yang tahu'.

Itulah yang saya rasakan pucuk pimpinan negara perlu ubah secara drastik dan holistik. Hancurkan serta binasakan 'pemimpin yang tidak layak'. Yang mana hanya bersikap pentingkan diri sendiri dan bukannya beruang untuk rakyat. Mereka belum mampu melaksanakan tanggungjawab yang diberikan dan biarlah mereka dengan kehidupan sendiri serta tidak lagi menyusahkan rakyat. Kami sebagai remaja sentiasa peka dan ingatlah bahawa jika suara remaja sering diperlekehkan, ia mengundang nahas. Sesungguhnya individu bernama remaja adalah lebih kuat daya tahan serta semangatnya. Kami muak dengan perilaku pemimpin yang tak senonoh. Kami benci pemimpin yang tak tahu memimpin. KAMI BERJANJI AKAN GUGURKAN PEMIMPIN YANG TAK TAHU MEMIMPIN!! Inilah janji kami sebagai remaja Malaysia!!

Malaysiaku Kebanggaanku!!

Warkah remaja Reformasi Malaysia

No comments: