Monday, July 28, 2008

Reformasi Remaja

Salam.

Pertama dan selamanya marilah kita bersama-sama memanjatkan kesyukuran kepada Allah kerna masih diberi keizinanNya untuk kita berkongsi pandangan dalam ruangan secebis ini. Jika kita lihat senario yang berlaku dalam negara kita dengan pelbagai agenda permasalahan sama ada politik, ekonomi dan sosialnya. Kita sebagai remaja tidak terkecuali menerima akibatnya. Kita lihat sahaja isu kenaikan harga minyak yang kini RM2.72 cukup membebankan rakyat. Secara tidak langsung kita sebagai remaja juga turut terasa bahangnya. Dengan kedudukan ekonomi remaja yang tidak ada paksi kukuh tentunya permasalahan ini cukup membebankan. Kenaikan harga minyak juga mengakibatkan perkara-perkara lain turut naik sama seperti harga makanan asas iaitu beras. Ini bermakna kos sara diri atau kos hidup remaja turut meningkat. Perkara ini kita perlu sedar dan sentiasa perlu peka dengan peranan kita sebagai warganegara Malaysia yang mempunyai hak masing-masing.

Jadi, persoalannya apakah peranan kita sebagai remaja yang mana bakal menerajui pucuk pimpinan negara? Adakah kita sekadar boneka hiasan semata-mata? Kemana perginya suara emas kita? Mengapa pihak tertentu sentiasa melupakan suara kita? Adakah kerana kita ini masih mentah dalam pemikiran? Jika itu tanggapan mereka, maka mereka adalah silap. Kita sebagai generasi muda boleh menggoncang negara ini dengan kekuatan semangat kita. Kita harus lakukan perubahan terutamanya dalam merubah pemikiran rakan-rakan kita yang lain yang telah tersalah pilih jalan. Kita kena bawa mereka bersama-sama ke landasan yang betul yang berteraskan kepada ajaran agama masing-masing. Setiap perubahan yang kita lakukan berupaya menjadikan diri kita lebih terarah dan juga bersistematik. Apabila ini berlaku, barulah kita mulakan reformasi kita. Kita bangkit dari tidur yang lena dan memperjuangkan hak kita. Kalau tidak kita siapa lagi? Harapkan wakil-wakil rakyat yang telah lapuk pemikiran mereka? Yang hanya tahu kronisme dan nepotisme? Yang hanya tahu isu perut sendiri dengan projek-projek? Yang hanya melawat tika kempen pilihan raya? Pemimpin sebegini kita perlu usir dalam hidup kita dan kita perlu jatuhkan mereka. Mereka sesungguhnya adalah pengkhianat bangsa dan pengkhianat bangsa tidak layak memimpin kita.

Wahai rakan-rakan remaja,

Marilah kita lakukan perubahan dan semoga dengan perubahan yang dilakukan dapat menjadikan bumi Malaysia lebih Cemerlang, Gemilang dan Terbilang!!

REFORMASI REMAJA

Wassalam.

No comments: