Monday, July 7, 2008

Remaja Oh Remaja

Remaja Oh Remaja..

Seringkali terlintas di fikiran kita perbezaan antara generasi kini dan generasi zaman dahulu. Jika kini remaja dimanjakan dengan pelbagai kemewahan dan juga yang bersifat material. Berlainan pula pada zaman dahulu yang mana remaja generasi dulu terikat dengan kehidupan sederhana. Itu merupakan satu perbezaan yang kita dapat lihat secara mudah dan juga secara konseptualnya.

Namun,

Realiti kita lihat remaja masa kini dengan 'trend' masa kini banyak melakukan perkara yang menyalahi norma masyarakat dan tidak bertepatan dengan ideologi Malaysia. Dengan pengenalan Islam Hadhari oleh pihak kerajaan, maka adalah tidak logik bagi remaja Malaysia melakukan sesuatu yang menyalahi norma dan juga perilaku masyarakat. Kita lihat remaja berpeleseran di pusat-pusat hiburan, berkepit dengan 'awek' masing-masing dan budaya melepak. Kenapa tidak ada kesedaran langsung dalam diri remaja berkenaan untuk malu atas apa yang mereka lakukan? Mengapa didikan yang telah diserapkan oleh ibu bapa masing-masing tidak melekat dalam pemikiran serta pegangan diri masing-masing? Mengapa didikan oleh para guru tidak menjadi jati diri remaja? Persoalan ini yang masih gagal kita jawab dengan kejayaan kerana masih lagi terdapat kelemahan yang berlaku sama ada ibu bapa, pihak sekolah, pihak kerajaan mahupun masyarakat. Oleh itu, segala kepincangan ini perlu kita temukan titiknya bagi memastikan generasi remaja yang bakal menjadi generasi peneraju masa depan ini dapat dipulihkan sepenuhnya daripada masalah budaya liar ini. Bukan sekadar para pemimpin melaungkan slogan itu dan ini tapi tidak turun padang bagi bersama-sama mencari penyelesaian masalah ini.

Kita seharusnya sentiasa muhasabah dalam mengatasi permasalahan ini. Mungkin ada kesilapan di pihak kita sama ada kita merupakan ibu bapa, guru, pemimpin dan masyarakat. Marilah kita bersama-sama berjihad dan berjuang demi memastikan generasi remaja ini menjadi generasi yang teguh dalam beragama seterusnya generasi yang GEMILANG!!

No comments: